2 Kasım 2016 Çarşamba

Casus Kitap Yorumu - Paulo Coelho



Merhabalar

Eylül ayında okuduğum son kitaptı Casus. 

Bu ay tesadüfen okuduğum kitaplar, kadınlar ve yaşadıkları ile ilgili oldu. 

Casus'da ondan birisi.

Bu kitabı almamda ki en önemli etken çok sık karşıma çıkmasıydı. 

bence iyi pazarlaması ve reklamı iyi yapılmış bir kitap oldu ve çok satılanlarda yerini aldı. 

Tabi başka bir gerçek de kitabın yazarının Paulo Coelho olması. 

Daha önce yazarın Aldatmak ve Simyacı kitaplarını okumuş ve beğenmiştim. Bu kitabının da güzel olduğunu düşündüm ve aldım. 

Kitap Can Yayınlarından çıkan kısa bir roman. 152 sayfa. Okumaya başladığınızda çabucak bitebilecek kitaplar statüsünde. 

Arka Kapak yazısından başlayalım. 

Yanlış devirde doğmuş bir kadınım ben, hiçbir şey düzeltemez bunu. Gelecekte hatırlanacak mıyım, bilmiyorum ama şayet hatırlanırsam mağdur bir kadın olarak değil, cesur adımlar atmış ve ödemesi gereken bedeli korkmadan ödemiş biri olarak görülmek istiyorum.

Mata Hari'nin tek suçu özgür bir kadın olmaktı: Sınırlar ve sınırlamalarla dolu bir dünyada kaderine boyun eğmeyen bir kadın...
Paulo Coelho, 20. yüzyıl başında casuslukla suçlanarak idama mahkûm edilen Mata Hari ile avukatı arasındaki yazışmalardan yola çıkarak kurguladığı Casus'ta bu olağanüstü kişiliği bir roman kahramanına dönüştürerek hayatın ve aşkın gizemlerini sorguluyor.

Şimdi gelelim benim yorumuma; 
Casus, gerçek bir yaşam hikayesinden yola çıkılarak yazılmış bir roman. Tarihe Casusluk yaptığı için suçlanıp ve idam edilen bir kadının yaşamını konu alıyor. 

Asıl adı Margaretha Geertruida Zelle olan, özgür olmak için Paris'e kaçınca Mata Hari adıyla ünlenen bir dansçı kadının hayatını biraz kendi dilinden biraz yazardan öğreniyorsunuz. 

Mata Hari Kimdir? Detaylı bilgi için tık tık 

Fransız, İngiliz, Rus subay ve devlet adamlarından topladığı çok gizli askerî bilgileri kızına yazılmış masum mektuplar halinde özel diplomatik kurye ile Paris'ten Almanlara ulaştırıyordu. Alman askerî ve denizcilik istihbarat başkanlarıyla toplantılara katıldığı Madrid'den Paris'e döndükten sonra, 13 Şubat 1917'de tutuklandı. Yıllardır hakkında toplanan belgelerin en önemlisi, son Madrid seyahatinde Madrid elçiliğinden Alman askerî merkezine kendi kodu (H21) ile gönderdiği ve yolda ele geçirilen telgraftı. Madrid dönüşü alacağı 15.000 İspanyol Pezosu tutarındaki çek, tutuklandığı zaman üzerinde bulundu. Bir diğer delil de, 1915'te Fransa'ya dönmesinden önce Alman Gizli Servisi'nden aldığı 30.000 Marklık senetti. Mahkemenin söz konusu paralarla ilgili suçlamasını, "Hediye aldım" diyerek reddeden Mata Hari, kuvvetli delil bulunamamasına rağmen idama mahkûm edildi ve 15 Ekim 1917'de kurşuna dizildi.

İdama giderken gayet soğukkanlı olan Mata Hari, "Bu Fransızlar beni öldürmekle ne kazanacaklar, savaşı mı kazanacaklar?" diye yanındakilere dert yanmıştır. Kurşuna dizilirken gözlerini bağlatmayarak bir cesaret ve soğukkanlılık örneği göstermiştir.

Kitap üç bölümden oluşuyor. 

Birincisi; Margaretha'nin gençliği, evliliği, evliliğinde yaşadığı sıkıntılar  ve kızının dünyaya gelişi. 
İkincisi; evinden ve yaşadığı şehirden Paris'e kaçışı, Mata Hari'ye dönüşmesi, dansları, meşhur olma süreci, ünlenip, yükselmesi ve beraber olduğu erkekleri...
Üçüncü ve bence en önemli bölüm, casuslukla suçlanması ve avukatıyla yaptığı yazışmalar ve konuşmalar...

Roman, bir hayatın anlatımı için kısa bir kitap olmuş.

Yaşananlar, duygular ve olaylar bazen çok yüzeysel anlatılmış. O derin duygulara çok da yer verilmemiş. 

Mesela, Mata Hari bir döneminde ilk kez Rus bir askere aşık  olmuş, kocasından kaçtıktan sonra neler yaşanmış, o gittikten sonra kızına ne olmuş, sonrasına görüşebilmişler mi? Bunları biliyorsunuz ama cevapları alamıyorsunuz. 

Bu detaylar hakkında pek bir şey öğrenemiyorsunuz. 

Sanırım Paulo Coelho daha çok kitabınıda adını verdiği gibi casusluk kısmına odaklanmış.

Aslında en net detaylar Mata Hari'nin suçsuz yere casuslukla suçlandığını  anlatılan bölümler. 

Sonlara doğru Mata Hari'yi savunan avukatın düşüncelerinin de bulunduğu kısımları ben okurken Mata Hari gerçekten suçsuz yere idama mahkum edilmiş diye düşündüm.  

Mata Hari'nin  deliller yerine varsayımlara dayanılarak idam edildiğini okuduğumda gerçekten üzüldüm. 

Gerçekte Mata Hari, suçlu mu suçsuz mu pek bilmiyorum. Kitap sonrası hakkında bir kaç yazı okuyunca aklım suçsuz olduğuna inanmaya başladı. 

Savaş dönemlerinde suçsuz yere cezalandırılan binlerce kişilerin arasına Mata Hari'de girmiş. 

"Dünyanın kaderini değiştirecek biriydim ben, bir taraftan Almanlar adına casusluk yapıyormuş gibi görünüp öteki taraftan Fransa'nın savaşı kazanmasını sağlayabilirdim." 

İdamına bile giderken gururlu duruşuyla adından söz ettiren bir kadının yaşam hikayesini okumak öğrenmek isteyenler Casus'su okuyabilirler.

Kasımda başka kitaplarda görüşmek üzere.


7 yorum :

  1. Kitapçıda görüp çok merak etmişti. Poul Coelho nun tüm kitaplarını okudum nerede

    YanıtlaSil
  2. Yanıtlar
    1. Geç cevap verdim. Kusura bakmayın. Fırsat bulduğunuzda okuyun mutlaka.

      Sil
  3. Selam. YAzarın tüm kitaplarını okumuş, hatta bazılarını iki kez okumuşumdur. Ruhuma çok iyi geliyor cümleleri.
    BU kitabı da çıkınca aldım ve okudum.
    Çokd a beğendim.

    YanıtlaSil
  4. bende çok denk geldim bu kitaba almalıyım sanırım :)

    YanıtlaSil